Статті

Переповнена лавка, або сучасне навчання

Автор: Юлия Даценко12.21.2018

Дозволю собі перефразувати Плутарха, який писав, що освіта - це не наповнення відра, а запалення вогню.
Так ось для мене дуже часто сучасна освіта схожа на переповнену лавку всього, що тільки можна уявити, з продавцем, який не знає жодної мови (жестів в тому числі). А господар все продовжує і продовжує її наповнювати, все возить і возить до неї товари. Розумієте, про що це я?
З крамниці вже вивалюється все, причому однотипні предмети, а продавець приймає, розставляє, плутається в цих товарах і мовчить ...
Ми можемо вчити його зважувати, множити, читати назви предметів, навіть писати, але це все буде марно, якщо він не вміє розуміти, а в цілому, комунікувати з людьми.

Подивіться на свої заняття зі сторони: яка частина з них побудована на діалозі і спілкуванні дітей?
У більшості випадків діти мало отримують досвіду в області комунікативних навичок.

Як створити середовище, яке сприятиме спілкуванню?

Для цього необхідно створювати контексти і умови, де можливості для спілкування або перетинаються, або відкриваються.

На умінні спілкуватися базуються як тверді (hard skills), так і м'які навички (soft skills).

Якщо ми створимо середовище, в якому підтримується бажання дітей висловлювати різні погляди, вступати в суперечки і дискусії, навчимо їх «не погоджуватися і кивати», а будемо стимулювати досліджувати і доводити свою думку за допомогою слів - цеглинок, з яких будується спілкування, ми будемо йти від тієї тенденції, коли групи дитячих садків перетворюються плавно в перший клас, де «діти сидять за столом і просто списують літери, не усвідомлюючи, що вони роблять, - це все демонструє глибоке нерозуміння того, як вчаться діти», - Ненсі Карлсссон-Пейдж, почесний професор і викладач педагогіки в Університеті Леслі (Кембридж).

//dgroup.com.ua/wp-content/uploads/2018/12/o6vorn0-min.jpg

Комунікативні навички складають особливий поведінковий комплекс, що дозволяє кожному з нас:
- встановлювати контакти;
- зацікавлювати співрозмовника;
- підтримувати розмову;
- зберігати відносини;
- аргументувати свої думки;
- відстоювати свої інтереси;
- вирішувати конфлікти;
- користуватися невербальними засобами спілкування;
- захищатися від маніпуляцій;
- розуміти оточуючих, мотиви їх дій і реакції.

Як багато дорослих не володіють цими навичками, правда?
А адже вчити дітей висловлювати свої думки і регулювати свою поведінку набагато важливіше, ніж читати і писати.

10 методичних вправ, які можна виконувати з дітьми з 5 років

1. Вправа «Я радий тебе бачити»
Запропонуйте дітям привітатися один з одним по черзі, при цьому використовуючи різні форми (привіт, добрий день, здрастуйте, чао і т.д), звернутися по імені і сказати, що радий (щасливий, на сьомому небі від щастя, шалено здивований і т.д.) зустрічі. Які ще фрази ви придумаєте?

2. Вправа «Зустріч з другом»
Педагог розповідає дітям історію:
«У хлопчика був друг. Настало літо, і їм довелося розлучитися. Хлопчик залишився в місті, а його друг поїхав з батьками відпочивати. Нудно в місті без друга. Пройшов місяць. Одного разу йде хлопчик вулицею і раптом бачить, як на зупинці з автобуса виходить його товариш. Як же зраділи вони один одному! »
За бажанням діти розігрують сценку. Виразні рухи: обійми, посмішка, смуток, емоція радості.

 

3. Вправа «Мій найкращий друг»
Діти стають півколом навпроти педагога. Він пропонує закрити дітям очі і згадати всіх своїх друзів. Той, хто отримає м'ячик, каже, як звуть його найкращого друга, і що-небудь про нього розповідає

//dgroup.com.ua/wp-content/uploads/2018/12/345863-paiuff-898-min.jpg

4. Вправа "Відтворення ситуацій"
Педагог пропонує дітям розіграти різні ситуації:
- дві незнайомі дитини вийшли погуляти у двір, там, окрім них, нікого немає;
- дві незнайомі дитини зустрічаються біля гойдалок, обидві хочуть погойдатися;
- дитина гуляла у дворі - бачить іншу, незнайому, яка голосно плаче.

5. Вправа "Стежка"
Всі діти шикуються в потилицю і йдуть змійкою  уявною стежкою. За командою педагога вони переходять уявні перешкоди. «Спокійно йдемо по стежці ... Навколо кущі, дерева, зелена травичка ... Птахи співають ... Шелестить листя ... Раптом на стежці з'явилися калюжі ... Одна ... друга ... третя ... Знову спокійно йдемо по стежці ... Перед нами струмок. Через нього перекинуто місток з перилами. Переходимо по містку, тримаючись за поручні ... Спокійно йдемо по стежці ... Стежка пішла через болото. З'явилися купини. Стрибаємо з купини на купину. Раз ... Два ... Три ... Чотири ... Перейшли болото, знову йдемо спокійно. Перед нами яр. Через нього перекинуто колоду. Переходимо яр по колоді ... Обережно, йдемо! .. Ух! Нарешті перейшли ... Йдемо спокійно! .. Що це? Стежка раптом стала липкою від мокрої  глини. Ноги так і прилипають до неї ... Ледве-ледве віддираємо ноги від землі ... А тепер через стежку впало дерево. Та яке величезне! Гілки в різні боки! .. Перелазимо через дерево, що впало ... Ось і прийшли! Молодці!» (Текст необхідно читати спокійно, з відповідними інтонаціями).

6. Вправа «Протиріччя»
Діти стають півколом навпроти педагога.
Педагог по черзі кидаючи м'яч дітям, запитує, що вони люблять і чому? Після цього він таким же чином з'ясовує, що не люблять діти і чому? Потім педагог називає якесь погане з точки зору дітей явище і кидає одному з учасників м'яч. Дитині, яка отримала м'яч, потрібно знайти позитивну сторону цього явища.
Наприклад:
-Погано, коли йде дощ.
-Але можна надіти чоботи, взяти парасольку і ходити по калюжах.
- Погано, коли немає світла.
- Але можна пограти в театр тіней за допомогою ліхтарика або свічки.

7. Вправа «Подарунок другу»
Педагог запитує дітей, чи люблять вони отримувати подарунки? А дарувати подарунки любите? Пропонує перетворитися в чарівників і подарувати подарунок другу. Діти кидають один одному м'яч і називають подарунки, які хочуть подарувати, починаючи зі слів: «Я дарую тобі ...»
Педагог першим починає вправу. Після закінчення вправи педагог з'ясовує у дітей, що сподобалося більше - дарувати подарунки або отримувати.

8. Вправа "Король і королева»
Діти виходять в центр групи. Педагог говорить:
- Ви знаєте казки про королів і королев. А що зазвичай роблять королі?  Правильно вони віддають розпорядження. Зараз ми з вами пограємо в королів. Ось цей стілець буде троном. А ось і корона. Хто з вас буде королем? Значить, інші діти будуть слугами, які виконують усі розпорядження короля.
Педагог одягає на голову «короля» корону і садить його на «трон».
Після закінчення гри дітям пропонується обговорити, що вони відчували, будучи королем і слугою, яка роль сподобалася більше, чи легко було виконувати накази короля, хто був добрим королем, а хто злим і т.д. Педагог дає можливість висловитися кожній дитині.
У ролі (короля, королеви) повинна побувати кожна дитина. Залежно від кількості учасників в групі, в ролі короля і королеви одночасно можуть виступати двоє дітей. Час «правління» краще встановити за допомогою пісочного годинника.

9. Вправа «Побажання»
Діти сідають в коло і передаючи м'яч (паличку) висловлюють один одному побажання, наприклад:
- Бажаю тобі гарного настрою.
- Завжди будь таким же добрим, красивим, сміливим ... як зараз і т.д.

10. Вправа «Ми команда!»
Діти формують дві команди. Педагог пропонує кожній команді довести якесь твердження і перерахувати всі плюси чи мінуси. Наприклад, одній команді пропонується довести, що зима - весела пора року, інший, навпаки, що зима - сумна пора.

Сподіваюся, ми перестанемо заповнювати лавку непотрібними речами, а будемо вчити продавця спілкуватися.

Сподіваюся, ми перестанемо наповнювати голови дітей тоннами безглуздої інформації, а будемо заохочувати діалог і розвивати якісну мову!

Юлія Даценко

Залишити відгук

Вхiд на сайт

Реєстрацiя

Відновлення паролю